Op welke ondergrond staat een warmtepomp om het water van het zwembad mee te verwarmen het beste?

Een buur heeft warmtepomp op een metalen rooster gezet. We hebben last van laagfrequentie geluid. Dus vragen we ons af , kan dat zijn doordat het op een metalen rooster staat ? Soms lees ik dat het beter is dat op een betonnen ondergrond te zetten. En kan en mag zo een pomp een omkasting hebben tegen lawaai ?

Picture for question
10 maanden geleden
1.2K
TurfGraver
10 maanden geleden
Er zijn speciale (lees dure) omkastingen maar of die helpen tegen laag frequentiegeluid?
Maar weet je zeker dat je probleem hierdoor veroorzaakt wordt?
Al eens de hoofdschakelaar thuis uitgezet?
Vortexxx
10 maanden geleden
De pomp op rubbers helpt enorm, op beton klinkt het ook door.
doralien
10 maanden geleden
ja dat hebben we al gedaan

Antwoorden (1)

Ja dit kan, als de pomp niet verbonden is met een object dat massa bezit.

Als je een hoeveelheid geluid wil verminderen dan kom je als eerste uit bij massa. Bij gewicht.
Betonnen muren werken onnoemelijk veel beter dan eierkartondozen

Met wat ik op de foto zie, daarmee vraag je om moeilijkheden.
Eer stalen rooster is nooit een fundament voor de stabiele verankering van een een pomp.

Dit is prutswerk.
2.
Ja, een pomp kun je goed voorzien van een omkasting.
Als je daarmee de hoeveelheid geluid wil verminderen moet die omkasting massa bezitten.

Beton of baksteen, dat is het enige dat effectief is.
Toegevoegd op 11 juli 2023 00:50: tekst
10 maanden geleden
TurfGraver
10 maanden geleden
Je vraagt je bijna af waarom niet alle warmtepompen en airco's vast aan gebouwen verankerd zijn maar zoveel mogelijk zwevend (in rubbers) worden opgehangen.
Cryofiel
10 maanden geleden
Da's nu juist om die (laagfrequente) trillingen te dempen.
TurfGraver
10 maanden geleden
Juist Cryofiel, anders gaat die massa mee trillen (vooral bij laag frequent).
Bij geluid absorptie is massa belangrijk bij isolatie ontkoppelen.